Koło jako awaryjna kotwica

koło kotwicaWyciągarka w samochodzie terenowym to niemal podstawa, jeżeli rzeczywiście planujemy poruszać się po bezdrożach. Najlepiej jak wyciągarka jest z przodu i z tyłu pojazdu, ale wiadomo raz, że koszty dwa, że samochód zamienia się wtedy coraz bardziej w zmotę służącą nie, na co dzień, ale głównie do zabawy w terenie.

Wyciągarka nawet najmocniejsza guzik nam pomoże jak wkleimy się naszym złomkiem w szczerym polu i nie będzie żadnego punktu zaczepienia. Jak mamy szczęście i w zasięgu wzroku mamy jakiś punkt, do którego można się czepiać, to nawet jak zabraknie liny można posiłkować się specjalnymi linami do przedłużenia windy, lub pasami. Gorzej jak jest równo po horyzont i brak perspektyw na jakiś zaczep.

Producenci akcesoriów do off roadu zadbali o temat i można zakupić specjalne kotwice do wyciągarki, niektórzy offroadowcy robią własne konstrukcje, ale pamiętajmy, że jest to dobrych kilkanaście kilogramów, które musimy wozić ze sobą. Upierdliwe, ale co zrobić… no właśnie jest stary patent, a takie oldschoolowe tricki lubimy najbardziej;) Koło zapasowe, które z reguły grzecznie jeździ na tylnej klapie może nam pomóc.

koło kotwicakoło kotwica

 

Jak wiecie, nie sprzedajemy patentów, których sami na sobie nie sprawdzimy, żeby nie było później zaskoku. Tak, więc do dzieła. Zakopujemy, Groszka i do roboty.

koło kotwica 

 

 

W pierwszej kolejności należy oczywiście wyznaczyć kierunek, w którym się będziemy ciągnąć. W zasięgu wyciągarki oczywiście :p

 

koło kotwica

 

 

 

Zdejmujemy zapasowe koło i na jego wymiar kopiemy dołek, tak, aby schowało się całe w pionie. Pamiętajmy, że w zależności od tego, jakie jest podłoże czasami trzeba będzie zakopać koło głębiej, lub wstawić dodatkowo przed nie coś, co zwiększy jego powierzchnie.

 

Kiedy dołek jest już gotowy, przez felgę przekładamy pas do asekuracji i wkładamy koło do dołka. Zasypujemy całość, tak żeby wystawał jedynie pas. Oczywiście pamiętajcie o ubiciu ziemi dookoła koła.

 koło kotwica koło kotwica koło kotwica koło kotwica koło kotwica koło kotwica

 

Teraz zostaje jedynie podpiąć się do przygotowanego stanowiska i uruchomić wyciągarkę. Należy kontrolować czy kotwica pracuje prawidłowo i czy nie próbuje się wydostać na zewnątrz.

 koło kotwica koło kotwica

 

W przypadku, kiedy zamiast wyciągać samochód, będziemy wyciągali koło oznacza to, że gdzieś się pospieszyliście a fizyka bezwzględnie to wykorzystała. Poprawcie się i zakopcie koło na poprawnej głębokości i w odpowiednim miejscu.

koło kotwica
Autor FoX

Foto Krzysztof Marzęta

Comments

comments

Posted in Patenty / DIY and tagged , , , .

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *