Snorkel do terenówki

 

 

snorkel daihatsu rocky„Snorkel to podstawa w każdej terenówce” – często słyszy się takie twierdzenia. Sporo w nim prawdy, ale jakoś ludzie jeżdżą w terenie i bez nich też się da żyć. Sami dość długo uchowaliśmy się bez takowego cuda i jakoś żyjemy, …choć nie obyło się bez przygód. To może po kolei, co to w ogóle ten snorkel jest i do czego on służy? Kojarzycie na samochodach terenowych ( i tere starych;) taką rurę idącą spod maski w stronę dachu? Ten komin to właśnie snorkel, jest to nic innego jak dolot powietrza skonstruowany tak, aby zaciągał on powietrze do silnika z możliwie najwyższego punktu.

Teraz pytanie, po co?

Generalną jego funkcją jest ochrona silnika przed wodą, która podczas wjazdu w głęboką wodę, dostała by się przez dolot i zniszczyła silnik. Druga sprawa to pobór powietrza z wyższego punktu, gdzie jest mniej zanieczyszczeń, np. podczas podróży przez pustynię. Jest jeszcze jedna funkcja, jaką pełni- zwiększa wskaźnik lansu 🙂 stąd często można go spotkać na bulwarówkach, które terenu w życiu nie widziały. Jest to nurt tak silny, że natrafiliśmy kiedyś nawet na atrapę snorkela… kolejny wynalazek o użyteczności porównywalnej z „błotem w spreju”.
Jak każda konstrukcja ma swoich zwolenników i przeciwników. Jeżeli samochód planowo nie jest i nie będzie topiony, to instalacja snorkela nie jest niezbędna. Lecz jeśli kuszą nas przejazdy przez wszystkie kałuże, warto rozważyć taką opcję, że kiedyś któraś z nich może okazać się głębsza. Miałem już taką przygodę, że trzeba było wylewać wodę z filtra i tylko szczęście uchroniło Groszka przed uszkodzeniem silnika. Stwierdziłem, że nie ma, co ryzykować i ….przejechałem rzekę :p Tak, dokładnie tak zawsze sobie obiecuję że nie będę go topił…do pierwszej wody a wtedy zaczyna się zabawa.
Żeby zabawa nie kosztowała mnie remontu silnika postanowiłem, że zainwestuję w snorkel. Zabrałem się za lekturę a efekty przedstawię poniżej.

snorkel toyota

 

Pierwsza myśl – kupię gotowca. Są na rynku snorkele dedykowane do konkretnych aut, wykonane z tworzyw sztucznych o dużej odporności na uszkodzenia (ABS i LLDPE). Wydatek w zależności, od jakości wykonania i firmy od 150 do 2000zł. Super, ale do Daihatsu dedykowany można znaleźć właśnie w tej górnej granicy, a nie uśmiecha mi się płacić tyle za „kawałek plastiku”.
Zaletą tych snorkeli, jest łatwy montaż i ładny wygląd. Wadą natomiast jest fakt, że stosunkowo łatwo je uszkodzić według mnie.

 

snorkel rocky
Druga opcja snorkel z rury ze stali nierdzewnej. Tu są dwie szkoły – gięcie i spawanie. Są firmy, które zajmują się profesjonalnie gięciem rur stalowych i tak wykonany snorkel wygląda miodnie, problemem jest duża cena. Spawanie najczęściej wychodzi taniej. Kupujemy rury i odpowiednie kolanka a następnie szlifierka w dłoń tniemy jak potrzeba i spawamy do kupy. Voila! Mocniejszy niż z tworzywa, ale bardziej pracochłonny i jeżeli wykonywany przez specjalistyczny zakład to sporo droższy. Spotyka się wariacje polegające na połączeniu rur stalowych gumowymi lub silikonowymi kolankami, też to ma swój sens, ale wydaje mi się, że jednolita rura lepiej się sprawdzi na dłuższą metę. Plus jest taki, że prędzej słupek zegniemy, niż snorkel się zniszczy, minus sporo czasu na prawidłowe wykonanie, lub szybkie odchudzenie portfela.
snorkel 2Snorkele z laminatu, to dla mnie raczej ciekawostka, ze względu na swoją delikatność. Za nieduże pieniądze można samemu zrobić taki jak ktoś lubi bawić się włóknem szklanym. Mogą się sprawdzić wszędzie tam gdzie nie będą narażone na uderzenia, ale w końcu po to mamy 4×4 żeby jeździć wszędzie, więc, po co się ograniczać;) Zaleta niska cena, możliwość wykonania samodzielnie, stosunkowo łatwa naprawa przy uszkodzeniu. Wada, wspomniane na początku w porównaniu z wcześniejszymi są wrażliwe na uszkodzenia.
snorkel 1snorkel 7    snorkel 6snorkel 5snorkel 4Foto.www.off-road.com

 

snorkel rura pvc

PVC, czyli popularna kibel-rura! Najprostszy patent, który stosowało wielu offroaderów. Lecimy do marketu budowlanego, kupujemy rurę kanalizacyjną odpowiedniej średnicy i kolanka do tego. Dalej zabawa w łączenie tego w jedną całość, podłączenie i mamy bieda-snorkel. Owszem robi robotę, jak to niektórzy mawiają, ale wiele pracy kosztuje nas nadanie odpowiedniego wyglądu takiej konstrukcji.

Patent dedykowany tym, którzy uważają, że sprzęt powinien działać a nie wyglądać. Zalety niska cena, łatwy montaż i możliwość wymiany całych elementów w przypadku uszkodzenia. Wady- konstrukcja do pancernych nie należy, potrafi też się rozszczelnić, no i ten wygląd….
Foto.www.jeepsulimited.com

snorkel stożek

 

Wersja extreme, dość często spotykana w samochodach biorących udział w rajdach przeprawowych to elastyczna rura. Patent o tyle prosty, że można wykonać go w krótkim czasie, rura jest tania jak barszcz, nie pęka tak łatwo i można dowolnie układać ją wzdłuż karoserii. Wady- nie każdy lubi, patenciarstwo i druciarstwo.

Foto.www.test.jeep.org

snorkel daihatsu rocky

 

Ja ostatecznie, ponieważ lubię rzeczy o podwyższonym stopniu odporności, zdecydowałem się na snorkel ze stali nierdzewnej. Na ten czas jest już wyspawany, czeka go jeszcze tylko wizualne dopieszczenie i będzie dumnie jeździł na słupku Groszka. Seryjny airbox wylatuje na rzecz filtra stożkowego w specjalnej obudowie, a co! Jak szaleć to szaleć;) .

 

 

 

 

snorkel ruraSą jeszcze różne inne warianty, powyżej wymieniłem jedynie najpopularniejsze, to spotkałem się też np. z wpuszczaniem elastycznego dolotu bezpośrednio do kabiny. Ogólnie temat rzeka, a rzeki najlepiej przejeżdżać z takim snorkelem, który jest szczelny;)

Pamiętajmy o tym, że jeżeli chcemy wodować samochód to inwestycja w snorkel jest jedynie początkiem, należy również zabezpieczyć instalację elektryczną, pożegnać się z tapicerką i przygotować kieszeń na częstsze naprawy, ponieważ mieszanka błota i wody jest bezlitosna.

Foto.www.northwest4x4.co.uk

 

Słowem podsumowania, przy wjeździe w wodę zdecydowanie lepiej mieć snorkel niż nie mieć, a który lepszy zdecydujcie sami:)
Autor –FoX-

Comments

comments

Posted in Patenty / DIY and tagged , , , .

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *