Sok z jeżyn

1
Z racji, że moja druga, piękniejsza połowa wspiera mnie coraz mocniej w prepperskim żywocie postanowiła skrobnąć własnoręcznie parę słów na temat jednego z bardziej znanych leśnych owoców występujących w polskich lasach.

Zapraszam do lektury;)

Jak zapewne każdy z nas pamięta, nasze babcie bądź prababcie przygotowywały co roku liczne soki na przeziębienie. Sama z dzieciństwa pamiętam, że gdy tylko dostawałam kataru, to nim się obejrzałam a babcia była już koło mnie z łyżką pysznego syropu. Oczywiście, smakowało wykwintnie 😉 A był to jedynie sok z jeżyn. Dzisiaj zatem skupię się na opisaniu właściwości jakie posiada ten owoc.

• działa przeciw nowotworowo, ponieważ zawiera antycyjany, kwas elagowy oraz kwasy fenolowe.
• zawiera witaminę C oraz błonnik, dzięki czemu wzmacnia nasz układ krwionośny.
• zmniejsza ryzyko powstawania zwyrodnienia plamki żółtej, ponieważ zawiera (wspomnianą powyżej) witaminę C oraz witaminę E. Dodatkowo spożywanie witaminy E opóźnia proces starzenia się skóry.
• spożywanie zwiększa odporność naszych kości, co ma niebagatelny wpływ m.in. na ryzyko złamań. To właśnie witamina K odpowiada za powyższe działanie.
• posiada również działanie lecznicze specjalnie dla kobiet (bądź dla mężczyzn, którzy mają dość FOCHów i marudzenia kobiet podczas PMS 😉 ). Jeżyny łagodzą skutki zespołu napięcia przedmiesiączkowego oraz menopauzy np. niwelują uczucie uderzenia gorąca.
• mają niski indeks glikemiczny (IG=25), zatem mogą być spożywane przez cukrzyków. Ostatnie badania dowodzą, że mogą nawet podobnie wpływać na organizm, jak leki przeciwcukrzycowe.
• dodatkowo są również nisko kaloryczne (43 kcal w 100g), więc nie może ich zabraknąć w diecie odchudzającej.

Jak widać powyżej, ten mały, czarny owoc ma pozytywny wpływ na nasz cały organizm. Postanowiłam zatem trochę się wysilić i poszukać go obok mojego domu. Niestety, nie było to łatwe, ponieważ upalne lato sprawiło, że albo owoce w ogóle się nie pojawiły, albo były wysuszone. Na szczęście, swoim sokolim okiem dostrzegłam w gęstwinie parę uroczych owoców 😉

2
Niestety zbieranie było czasochłonne. Aby obyło się bez drobnych ran na dłoniach, polecam zbieranie ich w rękawiczkach 😉 Ilość może i nie poraża, ale przynajmniej jest satysfakcja, że uzbierało się je samemu.

3

Tak zebrane owoce należy dokładnie obmyć i pozostawić do całkowitego wyschnięcia..

4
Następnie przygotowujemy słoik i przekładamy warstwami jeżyny z cukrem. Później go zakręcamy i odstawiamy na bok w temperaturze pokojowej.

5
Już po paru dniach widać efekty.

6
Sok należy spożywać w stanach przeziębieniowych oraz grypopodobnych. Można również dodawać go do herbaty, dzięki czemu na pewno zwiększymy naszą odporność w te jesienne, deszczowe dni i noce 😉

Autor: Kaziu i jego wspaniała żona Karolina 🙂

Comments

comments

Posted in Leśna Kuchnia, Sztuka przetrwania and tagged , .

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *