Tylne hamulce tarczowe w Daihatsu Rocky – modyfikacja

daihatsu rocky disc brake

Tak to w życiu bywa, że trzeba czasami poprawiać fabrykę. Daihatsu Rocky, tak jak wiele aut z tego okresu posiada tylne hamulce bębnowe. Czyli takie, które nie hamują, a jedynie zwalniają i to też na świeżych okładzinach i pełnych regulacjach. O hamulcu ręcznym można wtedy pomarzyć, a 2-3 wyjazdy w teren kończą się zazwyczaj startymi okładzinami. Słowem-kiszka.

Wymarzyłem sobie zmianę tylnych hamulców na tarcze, tak aby samochód zaczął hamować i stawał w miejscu. Jak się okazuje nie jest to tak straszna przeróbka, jak na początku sądziłem.

Potrzebujemy do tego następujących części:

-tarcze hamulcowe suzuki samurai (przód)

-zacisk hamulcowy obsługujący linkę ręcznego-ja użyłem zacisku z Renault megane 2

-adapter do zacisku

-nowe linki do hamulca ręcznego

Adapter zaprojektowałem i wykonałem samodzielnie. W pierwszej kolejności zrobiłem model płyty OSB, aby łatwo było nanosić poprawki. 

daihatsu rocky disc brake  daihatsu rocky disc brake

Po ustawieniu wszystkich otworów i wymiarów płytka została wycięta w stali 10 mm.

daihatsu rocky disc brake

Ponieważ śruby mocujące w Daihatsu mają stożek, trzeba zrobić fazę na otworach tarczy aby przy dokręcaniu nie pękła.

daihatsu rocky disc brake

Kolejnym krokiem jest wycięcie starej tarczy kotwicznej. Trzeba uważać, aby nie uszkodzić uszczelniaczy oraz łożysk.

daihatsu rocky disc brake

Adapter mocowałem do oryginalnych otworów w moście. Należy dopasować odpowiedniej szerokości dystans, aby przykręcić jarzmo hamulca w odpowiednim miejscu (tak by nie obcierało o tarczę).

daihatsu rocky disc brake  daihatsu rocky disc brake

daihatsu rocky disc brake  daihatsu rocky disc brake  daihatsu rocky disc brake

W zależności od tego, jakie mamy odsadzenie felg może być potrzebna mała modyfikacja zacisku. W moim przypadku musiałem zeszlifować ściankę zacisku, tak aby była wolna przestrzeń robocza pomiędzy zaciskiem a felgą.

daihatsu rocky disc brake  daihatsu rocky disc brake

Całość składamy używając dobrej jakości śrub, nakrętek i podkładek. Pozostaje jedynie podłączyć przewody hamulcowe oraz linki hamulca ręcznego i gotowe.

daihatsu rocky disc brake  daihatsu rocky disc brake
Ja odczuwam zdecydowaną różnicę w hamowaniu, co więcej w końcu działa mi hamulec ręczny i mówiąc działa, mam na myśli, trzyma naprawdę dobrze, a nie jak przy starym rozwiązaniu. Zmiana klocków hamulcowych również będzie zdecydowanie tańsza i prostsza niż w przypadku bębnów.

To, co planuję jeszcze w przyszłości zrobić, to dodatkowa osłona tarczy od wewnątrz, tak aby zanieczyszczenia nie leciały na tarczę, ale to w wolniejszej chwili.

Do tej pory przejechałem ok. 5000 km po dokonaniu tej modyfikacji i wszystko działa wyśmienicie!

Jeżeli po przeczytaniu powyższego nabrałeś ochoty na zmianę hamulców, a masz jakieś pytania to zapraszam do kontaktu. Chętnie pomogę 😉

Autor -FoX-

Comments

comments

Posted in Aktualności, Nasze Samochody, Patenty / DIY and tagged , , , , , , , .

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *