ZRÓB SOBIE IZOTONIK!

isotonik
Czym jest izotonik?

Napój izotoniczny jest to płyn, którego stężenie (osmolalność) jest takie samo, jak stężenie płynów ustrojowych w organizmie. Napoje takie, oprócz wody, zawierają także niezbędne minerały i węglowodany, czasem również witaminy. Dzięki temu, że ciśnienie osmotyczne izotoników jest bardzo zbliżone do ciśnienia osmotycznego płynów ustrojowych, napoje te bardzo szybko i skutecznie nawadniają organizm, pozwalają utrzymać odpowiednie stężenie składników mineralnych i węglowodanów w ciele.

 

Pozostałe napoje można podzielić na dwie grupy: hipotoniczne oraz hipertoniczne. Do tych pierwszych należy np. woda. Stężenie składników mineralnych w wodzie jest mniejsze niż w płynach ustrojowych. Woda jest bardzo szybko wchłaniana, ale nie uzupełnia niedoborów energii. Natomiast przykładem napojów hipertonicznych są soki. W nich, z kolei, ilość składników mineralnych i węglowodanów jest większa od tej we krwi. Dlatego też soki nie są wskazane jako środek nawadniający, za to mogą szybko uzupełnić niedobory energii w postaci węglowodanów.

Taki opis możemy znaleźć w internecie. Przy zwiększonym wysiłku jest on niezbędny, ale może być również pomocny na długich wędrówkach, czy w upalne dni (na pewno bezie lepszy niż cola). Każdy sportowiec wie, o czym mowa i na pewno stosuje jakieś izotoniki.
Oczywiście znajdą się też głosy, że woda jest tańsza i lepsza, bo czysta, bez cukrów i barwników. Zgadzam się, jest tańsza, nie ma cukrów i barwników, ale przy zwiększonym wysiłku ma kilka brakujących składników. Jak i również nie ma smaku, część ludzi nie lubi pic czegoś, co nie ma smaku. Czysta wodą plują od razu. Dziwne, ale tak bywa.

Co do izotoników dostępnych w sklepach, a nawet wysypujących się z półek i wpadających nam do koszyków i rąk. To ja odradzam, ładnie wyglądają, kusza kolorami i pięknymi napisami. A w zamiana dają mało tego, co ważne i dużo barwników i słodzików. No i co teraz zrobić? Wyjścia są dwa albo kupić izotoniki w proszku lub płynie do własnego rozrobienia, dostępne w sklepach z suplementami. Ja sprawdziłem dwa Iso Plus i Nutrend Unisport, oba polecam. I drugi sposób dla ludzi, którzy lubią dokładnie wiedzieć co pakujemy w swój kochany organizm, to zrób sobie sam. Jest to łatwe, a żeby było łatwiejsze to jeszcze podam przepis, taki będę dobry wujek ;).

isotonik
Przepis nr 1:
ok 1 l Wody niegazowanej
2-3 łyżki miodu
Sok z połówki cytryny (można wycisnąć całą, jak lubisz kwaśne)
szczypta soli
Całość umieścić w szejkerze, lub innym naczyniu ułatwiającym mieszanie i dobrze wymieszać.

isotonik

isotonik

isotonik

 

Przepis nr 2:
0.5 l Wody niegazowanej
1-2 łyżki glukozy*
szczypta soli
Sok z wyciśniętej pomarańczy (można również dać sok z limonki,grapefruita)

isotonik

isotonik

isotonik

 

I tak samo, jak w przepisie pierwszym, wszystko dokładnie wymieszać.
*Glukoza jest dostępna w większości sklepach i aptekach. Zawarty w niej cukier szybciej się wchłania i jest łatwiej przyswajalny przez organizm niż cukier zawarty w zwykłym białym.

Ze smakami można szaleć, dodawać mięty, dawać soki z wyciśniętych owoców. Byle by omijać soki z kartonów i syropy owocopodobne ;). Omijać również cukier biały. Sól stosujcie, jaka chcecie, himalajska, morska, ale też nie przesadzajcie z ilością.

Pamiętajcie! Pijcie wodę mineralna (1,5l dziennie), a przy zwiększonym wysiłku wspomagajcie swój organizm izotonikiem.

Autor Dragon

Comments

comments

Posted in Aktualności, DIY/ Custom, Kuchnia preppersa and tagged , , , , , , .

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *